Ajankohtaista

HOXHOX!!
Tänään 30 min kehonhuolto/pilateskokeilu klo 18:45-19:15. ÄijäPilates-kurssin alku siirtyy tammikuulle!

Kaudella 2017 - 2018 maksuvälineinä meillä käy käteinen, Eazybreak -mobiiliseteli, Smartumin liikunta- tai kulttuurisetelit, Smartum Saldo sekä Smartum Saldo -verkkomaksu, ePassi -verkkomaksu, PeeÄssän liikuntasetelit, Tyky-kuntosetelit, Ticket Mind&Body, Ticket Duo sekä Virikeseteli. Korteilla maksut vain toimistolla.

IINAn toimisto ja IINA-sali, Louhenkatu 5

Toimisto palvelee viikolla 39
ma-to klo 10-14.

World gym for life Challenge, Norja

Kolibrien päiväkirja Gym For Life 2017

23.7.2017 Kenraalit
Viimeiset harjoitukset alkoivat klo 15 Iisalmen liikuntahallilla lämmittelyllä sekä itsenäisillä alkuvenyttelyillä ja –avauksilla, jonka jälkeen Kolibrit ja Rubiinit tekivät Merenneito –ohjelman tarkistuksia omien valmentajiensa Lillin ja Venlan kanssa. Kolibrit kävivät läpi mm. hyppyjä ja joitakin sarjojen yksityiskohtia. Kun tarkistuksia oli tehty noin tunti, ohjelma vedettiin läpi muutamaan kertaan, ennen kuin aihetta vaihdettiin Sandefjordissa esitettävään 15 minuutin kokonaisuuteen, joka muodostui Kolibrien ja Rubiinien aiemmista ohjelmista. Kokonaisuus ehdittiin vetää kokonaan läpi ohjelmien välisten vaihtojen tarkistuksen jälkeen kerran, kunnes kenraaleja katsomaan kutsuttuja alkoi ilmaantua paikan päälle. Vieraita odotellessa tanssijat saivat hetken aikaa valmistautua. Kun kello oli 17.30 Lilli ja Venla toivottivat vieraat tervetulleiksi ja Kolibrit ja Rubiinit esittivät yhteisen merenneito-aiheisen ohjelmansa Above the waves. Pikaisen asujen vaihdon jälkeen Kolibrit aloittivat 15 minuutin kokonaisuuden ohjelmalla Putkolan pamaus. Tähän kokonaisuuteen kuului viisi ohjelmaa, joita Rubiinit ja Kolibrit vuorotellen esittivät. Rubiinien kaksi koreografiaa olivat Klovnin hymyn takana sekä Olethan siinä nyt, huomenna ja aina. Putkolan pamauksen lisäksi Kolibrit esittivät koreografiat Don't you try to put out my flame ja Ääniä pimeydestä. Kenraaliharjoitukset päättyivät klo 18 ja kaikki lähtivät perhoset vatsassa kotiin valmistautumaan Norjaan lähtöä varten.

25.7.2017 Matkustuspäivä
Bussi lähti Iisalmesta Helsinki-Vantaan lentokentälle klo 4 aamulla ja ainoa pysähdys tapahtui Kuortissa, jossa syötiin hieman aamupalaa. Lentokentälle saavuttiin noin klo 10 aikoihin ja check-in tehtiin omatoimisesti heti ja samoin laukkujen jättäminen, mutta ennen kuin matka on ehtinyt edes kunnolla alkaa, on vastassa ensimmäinen ongelma. Lento Osloon oli ylibuukattu, joten Satu, Essi ja Janina jäivät ilman lippua. Iinalaiset elivät siis jännityksessä. Pääsisivätkö kaikki oikealla lennolla? Onneksi 2 matkustajaa ilmoitti luovuttavansa paikkansa, joten Janina ja Essi saivat liput, mutta Satu oli edelleen lippua vailla. Heli IiNan huoltajista loppujen lopuksi päätti tulla myöhemmällä lennolla, jotta Kolibrien joukkueen johtaja pääsisi mukaan. Lento lähti kohti Osloa klo 12 aikoihin ja saapui sinne päälle tunnin myöhemmin. Kun olimme saaneet laukut pienen odottelun jälkeen, painuimme ulos odottamaan Oslofjordiin kulkevaa bussia. Matka sinne kesti parisen tuntia ja tanssijat saivat noin 1.5h aikaa syödä ja majoittua ennen harjoituksia. Pidimme pihalla tunnin treenit, kunnes oli pakko päästä uimaan!
Majoitusmökit ja varsinkin Suomikylä olivat vain kivenheiton päässä uimarannasta. Valitettavasti vahingolta ei säilytty, sillä yksi meistä ehti jo saada haavan jalkaansa, eikä suolainen vesi kipuun auttanut. Uinnin ja suihkussa käynnin jälkeen Kolibrit ja Rubiinit lähtivät tutkimaan tapahtuma-aluetta ja pitämään hauskaa. Osallistuimme mm. flash mobiin rannalla, pelasimme rantapalloa, kuuntelimme musiikkia ja kävimme syömässä toastit. Mukava päivä päättyi klo 22.45 huoltajien mökissä pidettyyn palaveriin seuraavasta päivästä, jonka jälkeen kaikki painuivat omiin mökkeihinsä valmistelemaan nukkumaan menoa.

26.7.2017 Avajaiset
Aamulla herätyksen jälkeen löysimme aamupalan mökkien kuisteilta piilosta. Aamupala oli pääasiassa samanlainen joka aamu. Siihen kuului esim. appelsiinimehua, sämpylöitä, jogurttia, hedelmiä, kahvia ja teetä. Aamupala oli yksinkertainen, mutta erittäin syötävä. Syönnin jälkeen treenasimme ulkona 15 min kokonaisuutta seuraavaa päivää varten. Treenien jälkeen saimme pari tuntia vapaa-aikaa. Osa kävi uimassa ja Kolibrit silittivät edustuspaitoihin Helsingin lentokentältä ostetut Finland – merkit, jotta Suomikin olisi edustettuna. Klo 14 lähdimme jonottamaan avajaisseremoniaan. Ovet sulkeutuivat 15.10 ja seremonia alkoi 15.30, kun Norjan kuningas Harald asteli saliin miesjoukon mukana. Itseasiassa osalle meistä on edelleen mysteeri, kuka näistä miehistä oli kuningas, mutta ainakin tiedämme olleen samassa tilassa! Kun seremonia oli ohi, jäimme seuraamaan isojen ryhmien kilpailua, jonka jälkeen haimme ruokaa, jota söimme pihalla. Ruokana oli perunoita ja turskaa tomaattisalsassa. Osalle ruoka maistui, mutta osalle se tuotti hieman tuskaa. Ruoan jälkeen saimme vapaa-aikaa, jonka Kolibrit viettivät Satu-tädin tarinatuokiota kuunnellessa. Illalla ohjelmassa oli vielä norjalainen tervetuloilta, jonka aikana hajosi yksi nilkka, mutta onneksi ei kovin pahasti. Illan päätyttyä Kolibrit pitivät palaverin ennen kuin heidät päästettiin Rubiinien kanssa villiin luontoon viettämään vapaata iltaa. Ennen nukkumaan menoa Kolibrit letittivät porukalla hiukset valmiiksi, sillä huomenna olisi ensimmäinen esiintyminen.

27.7.2017 Sandefjord
Aamulla heräsimme oven avaukseen, sillä aamupala oli tällä kertaa tuotu sisälle. Kun se oli syöty, alkoi valmistautuminen päivän esiintymiseen yhteisellä meikkaushetkellä. Sandefjordiin kulkeva bussi lähti liikenteeseen klo 11.30 ja bussissa Lilli antoi Kolibreille haasteeksi keskustella jonkun muun kuin suomalaisen kanssa jossakin muualla kuin kassalla. Meidät jätettiin Sandefjordin kulttuurikeskuksen eteen, joka oli lyhyen kävelymatkan päässä esiintymispaikasta. Paikan päällä
aloitimme lämmittelyn heti, mikä oli viileän tuulen vuoksi hankalaa, sillä lihakset eivät pysyneet lämpiminä. Lämmittelyn aikana taivaalta alkoi tihkuttaa vettä ja se voimistui omaan esitysvuoroon mennessä sateeksi. Lisäksi Kolibrien Milla satutti nilkkansa ennen esityksiä, joten paineet lisääntyivät tehokkaasti. Silti Milla ja kaikki muutkin esiintyivät hienosti ja nopeat vaatteiden vaihdot saivat adrenaliinin virtaamaan. Apua asujen vaihdossa saatiin myös mukavilta portugalilaisilta tytöiltä. Kun esitys oli, ohi yritimme vaihtaa vaatetta pikaisesti, ennen kuin lähdemme syömään. Päädyimme monen muun lisäksi McDonaldsiin, jossa söimme ja kuivattelimme jonkin aikaa, minkä jälkeen saimme vapaata aikaa tutkia Sandefjordia ja tehdä ostoksia. Klo 17.00 palasimme tapahtuma alueelle Oslofjordiin ja Kolibrit pitivät pienimuotoiset harjoitukset sisätiloissa sateen vuoksi. Päivällisellä oli lasagnea ja salaattia. Hyvää oli. Ruoan jälkeen menimme seuraamaan isojen telineryhmien kisaa, jonka päätyttyä IiNalaiset pitivät jälleen palaverin huoltajien huoneessa. Sen päätyttyä Kolibrit kokoontuivat vielä mökkiin tekemään meditaatioharjoituksia ja valmistautumaan huomisiin kisoihin. Sitten olikin jo mentävä nukkumaan, sillä huomenna olisi tärkeä päivä.

28.7.2017 Pienten ryhmien kisa
IINA oli kisan ensimmäinen esiintyjä, joten meidän piti herätä aikaisin, noin 6 aikoihin, sillä meillä olisi myös ensimmäinen harjoitusvuoro. Aamiaisen jälkeen me vaihdoimme esiintymisasut ja kävelimme keskukselle lämmittelytiloihin kertaamaan hieman. Harjoitusvuoron aikana kävimme esityksen läpi kerran ja sen jälkeen noin puoliväliin asti, kunnes aikamme loppui. Harjoitusten jälkeen olimme hetken vapaa-ajalla ja paria tuntia ennen lähtöä Kolibrit ja Rubiinit kokoontuivat omien ryhmiensä kanssa laittamaan hiuksia ja meikkejä. Ja vaikka aika tuntui menevän niin tiukille, että Venlan piti pukea eräälle Rubiinille sukkahousuja tämän tehdessä itselleen meikkejä, jäi meille mukavasti aikaa ottaa hieman kuvia ennen kisan alkua. Ennen kisavetoa meillä oli hieman lämmittelyä, rentoutumista ja omaa viime hetken kertailua. Kisan avaajina saimme tsemppiaplodit lämmittelytilasta lähtiessä muilta kisailijoilta ja sitten mentiin. Kun jännitys oli viimein ohi ja olimme esityksemme näyttäneet, saimme jälleen vapaata aikaa, jota vietimme muiden esityksiä seuraten ja muissa puuhissa. Jotkut jopa kokeilivat, millaista on olla mohikaani ja harjoittelivat hieman nostoja ja heittoja rannalla. Itävaltalaisen The Freaks Showteamin inspiroimana tietysti. Myöhemmin oli aika viimein päästä jännityksestä ja kokoontua palkintojen jakoon. Gym For Lifessa kaikki palkittiin kategorioiden mukaan. Näitä olivat pronssi-, hopea- ja kultakategoria. Kultakategoriaan pääsy tarkoittaisi, että
pääisimme esiintymään huomiseen gaalaan ja kilpailemaan koko tapahtuman voitosta. Meidät palkittiin ensimmäisenä. Kaikki voimistelijat olivat lavalla jonoissa ja Lilli ja Venla olivat meidän jonomme etupäässä. Luoksemme asteli mies valkoisen rasian kanssa, jossa olivat meidän mitalimme. Jännitys tiivistyy ja miesjuontaja ilmoittaa tuloksemme: "Silvercategory!". Hopeaan ei voi olla kuin tyytyväinen näin suurissa kisoissa. Meidän lisäksemme suomalaisista hopeakategoriaan pääsivät myös KRV:n Alien. Palkintojenjaon päätyttyä väsyneet IiNalaiset painuivat suoraan nukkumaan.

29.7.2017 Tønsberg ja Gaala
Aloitimme päivän klo 10 pitämällä treenit Louhenkatupäivää varten. Ne tosin keskeytyivät yhtäkkisen sateen vuoksi, joten juoksimme takaisin mökkeihin. Pian lähdimme bussilla Tønsbergiin, joka on kaupunki lyhyen matkan päästä tapahtuma-alueelta. Olimme siellä muutaman tunnin kaupoilla. Pian olikin jo palattava Oslofjordiin ja takaisin tullessa meidän oli tarkoitus pitää palaveri huoltajien huoneessa, mutta meidät voimistelijat lukittiin ulos eikä päästetty sisälle. Turhauttavan odotushetken jälkeen meidät päästettiin sisään ja käpälään annettiin jotain omenalimun tapaista juomaa viinilasissa. Meidät yllätettiin kiitosmaljoilla ja diplomien jaolla! Tämän pienen juhlallisuuden jälkeen valmistauduimme gaalaa ja iltaa varten. Gaalassa nähtiin siis kaikki kultakategoriaan yltäneet ohjelmat ja kaksi villiä korttia eli kaksi erikseen gaalaan valittua ohjelmaa, jotka eivät päässeet aivan kultakategoraan. Gaalaa oli hienoa seurata ja nähdä upeita voittajaesityksiä. Lopulta voiton ja Bruno Grandi pokaalin vei Olympiada Thrakomakedonon Kreikasta koreografialla The wolves and the moon. Paljon onnea! Gaalan jälkeen kävimme pikaisesti mökeillä, jonka jälkeen keskuksella oli mahtavat iltapartyt tapahtuman päätöksen kunniaksi. Ne kestivät kello yhteen asti ja ehti tapahtua yksi tapaturmakin, mutta onneksi ilta ei paljoa hidastunut. Kolibrit juttelivat vielä yhdessä mökissä myöhempään yöhön, mutta piti vähän nukkuakin, sillä huomenna lähdettäisiin kotiin.

30.7.2017 Kotimatka
Aamulla herätyksen jälkeen aamupalan sai halutessaan hakea tapahtumakeskukselta, mutta osa söi aamiaiseksi ylijääneitä eväitä, ettei niitä tarvitsisi raahata suomeen tai heittää pois. Muuten aamu kulukin tehokkaasti tavaroita pakatessa sekä mökkiä siivoillessa. 11.45 kaikki kokoontuivat pihalle matkalaukkunsa kanssa ja edessä oli lyhyt, mutta portaikkoinen kävelymatka keskukselle raskaita laukkuja kantaen. Kun bussi viimein saapui, kotimatka alkoi parin tunnin bussimatkalla Oslon lentokentälle, jonne saavuimme klo 15 aikoihin.
Vaikka check-in oli tehty jo valmiiksi, emme voineet jättää laukkuja vielä ainakaan tuntiin. Ajan kuluksi Rubiinit lähtivät tutkimaan lentokenttää ja osa Kolibreista lähti käymään junalla Oslossa. Koska laukkuja ei saanut vielä jätettyä, huoltajat tarjoutuivat katsomaan sillä aikaa laukkujen perään. Kun kolibrit palasivat Oslon seikkailultaan, loputkin pääsivät lentokentän toiselle puolelle tutustumaan kauppoihin ja tekemään ostoksia, joiden parissa loput ajasta ennen lentoa saatiin käytettyä. Illalla 20.45 lähdimme Finnairin koneella kohti Helsinkiä ja kotimaata. Laskeutuminen tapahtui noin klo 23. Laukut saatuamme edessä oli vielä melkein 6 tunnin bussimatka Iisalmeen. Ensimmäinen pysähdysyritys epäonnistui, koska huoltoasema oli jo ehtinyt mennä kiinni, joten matkaa oli jatkettava vähän aikaa, mutta Heinolassa toinen yritys onnistui, sillä kuskimme löysi auki olevan huoltoaseman. Tauko kesti noin 30 min, jonka jälkeen matka jatkui. Aika kului melko nopeasti nukkuessa ja aamulla 05.00 IiNalaiset olivat vihdoin kotona. Olo oli todella väsynyt, mutta kiitollinen loistavasta reissusta.

Kiitokset vielä jokaiselle, joka tuki Norjan matkaamme tavalla tai toisella! ♥